avril 2, 2016

نه شعرش شعر است نه مقالاتش مقاله


"...مثلا یدالله رویایی مگر چقدر آثارش خوانده می‌شود؟ اصلا کجای شعر ایران بوده است؟ نه شعرش شعر است و نه حتی مقالاتش، مقاله. او مقاله‌ای درباره مولانا نوشته است که همه ابیاتش را از سنایی آورده و حتی وزن آنها را هم تشخیص نداده؛ کاری که یک مخاطب معمولی شعر به راحتی می‌تواند انجام دهد اما چون اینجا هیچ کس نمی‌خواند و دقت نمی‌کند کسی هم نمی‌پرسد که چرا رویایی خوب است."
                                         (دبیر فستیوال شعر فجر)
_________

محمد آزرم :

کسی که رویایی را نشناخته، شعر مدرن فارسی را نفهمیده است
  یدالله رویایی یکی از دو چهره مهم شعر امروز فارسی است و نیازی به تریبون‌های دولتی ندارد؛
اما چنین حرف‌هایی با روحیه اعتدال و امید کاملا ناهمخوان است.
    
سه‌شنبه 22 دی 1394 - 11:42
شاعر مجموعه «هوم» درباره اهمیت حضور رویایی در دهه ۵۰، بیانیه شعر حجم و ادامه فعالیت‌های جریان سازش در مسیر شعر آوانگارد فارسی گفت:  
یکى از مقاطع مهم شعر فارسى پس از «نیما یوشیج» مقطع ظهور و شکل گرفتن «شعر حجم» است که نقش بی‌بدیل رویایی در آن انکارناپذیر است.» وی توضیح داد: «شعر حجم و بیانیه آن شکلى در شعر معاصر بوده است که با فلسفه زبان و زیباشناختى آن وارد گفت‌وگو شده و امروز به ما این امکان را داده که از مسیرهاى دیگرى این گفت‌وگو را ادامه دهیم. من با تاکید می‌گویم که اگر کسی می‌خواهد شعر مدرن فارسی را بفهمد باید شعر حجم و شعر رویایی را بشناسد. کسی که درکی از شعر رویایی ندارد، چیزی از شعر امروز نمی‌داند.»
آزرم همچنین درباره آثار و کتاب‌های مهم و تاثیرگذار رویایی که روی چند نسل از شاعران و دیدگاه آن‌ها به شعر تاثیرات بنیادین داشته، اظهار داشت: «کتاب‌های «دلتنگی‌ها»، «شعرهای دریایی»، «از دوستت دارم»، «لبریخته‌ها»، «هفتاد سنگ قبر» و «من گذشته: امضا» یدالله رویایی همه کتاب‌های بسیار با اهمیتی در شعر مدرن فارسی هستند.» وی افزود:
«از کتاب لبریخته‌ها، زمان انتشار آن در سال ۱۳۷۱ و مقارن شدنش با ظهور نسل جدیدی در شعر فارسی به سادگی نمی‌توان گذشت. «لبریخته‌ها» بار دیگر اهمیت فارسى‌نویسى و زبان‌محوری را به شعر امروز یادآورى ‌کرد و نشان مى‌داد که «شعر حجم» طى سال‌های دهه۶۰ به امرى تثبیت شده تبدیل شده است
 
 
این شاعر و منتقد ادبی ادامه داد :
 
«اما نکته مهم انتشار لبریخته‌ها این بود که سکوت شاعران درباره «شعر حجم» که مى‌توانیم آن را «نظریه شعرى رویایى» هم بنامیم، توسط شاعرانى شکست خورد که از نیمه دوم دهه ۷۰، امکان ارائه شعر‌ها و نقد‌هایشان به صورت کتاب و مقاله فراهم شد؛ یعنی شعرهای زبان‌محوری کتاب شد که شعر حجم نبودند اما توضیح فرم آن‌ها به خوانده شدن شعر رویایی کمک کرد، چرا که شعر رویایی، شعر ذهن‌های فرهیخته و جان‌های هوشمند است و نسبتی با نوشته‌های باری به هرجهت و یک بار مصرف ندارد.»
 وی در پایان و درباره اظهار نظر دبیر جشنواره دولتی فجر؛ با آن پیشینه‌ای که از جوایز دولتی در جامعه هنری و ادبی وجود دارد، گفت:
«شعر تعریف هنری زبان است و نگاه به آن از منظر جدال‌های ایدئولوژیکی عقلانی نیست و یدالله رویایی هم یکی از دو چهره مهم شعر امروز فارسی است و نیازی به تریبون‌های دولتی هم ندارد؛ اما چنین حرف‌هایی با روحیه اعتدال و امید کاملا ناهمخوان است.»
متن کامل را می توانید در این سایت بخوانید :
http://www.ana.ir/news/77848


علی قنبری، چهرۀ دیگر شعر امروز، در همین زمینه به خبرنگار " آنا " گفت :
«در زمانه‌ای که شاعران متحمل محکومیت و سانسور می‌شوند، یک جشنواره شعر دولتی از همان ابتدا شمشیر را از رو بسته‌ و به یکی از جریان‌سازترین شاعران معاصر که نسل دیروز و امروز و فردا وامدار اوست، حمله می‌برد. ویکی از نمودارهای مهم شعر معاصر ما را که جریان‌های مهم شعری دیگر را هم با خود به‌همراه دارد، و در شعر امروز هم پیکره مهمی است به کلی نادیده میگیرد؟...»
وی ادامه داد:
«باید بگویم جشنواره شعر فجر که در جذب و فراخوان شاعران این مملکت ناکام مانده، خشم و نفرتش روز‌به‌روز نسبت به شاعران بیشتر می‌شود به طوری که دبیر علمی آن، که اساسا نباید چنین موضع‌گیری‌هایی داشته باشد، در اظهار نظری غیرعلمی و کلی‌گویانه، ودر نقطه عزیمت جریان جشنواره‌اش، منکر شاعرانگی یکی از شاعران بزرگ معاصر ایران می‌شود....»
شاعر مجموعه‌هایی همچون «یک ساعت سعد با مارک وستندواچ» و " شعر ماهی صید ناشدنی" و نویسندۀ رمان "چسب و قیچی در گزارش یک ذهن اجاره‌ای"  افزود :
«...به‌خصوص شاعری ...همچون یدالله رویایی که نه تنها در ایران بلکه در کشور محل سکونتش هم یک شوالیه فرهنگی‌ بوده و موجب افتخار و مباهات ما است

متن کامل را می توانید در این سایت  بخوانید :
http://www.ana.ir/news/77940
يداله رويائی @ royai AT orange DOT fr avril 2, 2016 1:37 PM || Balatarin